Hvis du kunne spille hovedrollen, hvordan skulle plottet så være?

I dette blogindlæg dykker vi videre ned i Bhagavad Gita. Denne gang er fokus på dine tankers kraft og din mulighed for at kontrollere egen skæbne via det, som der i socialvidenskaberne kaldes ”narrativer”.

Læs her for en introduktion til Bhagavad Gita.

 

Bhagavad Gitaen skjuler på ingen måde, at livet er fuld af svære situationer og valg, MEN det fantastiske er, at netop de situationer opstår for at styrke os!

Ifølge Gitaen er vi herre over egen skæbne. Vi skaber vores skæbne på baggrund af det, vi vælger at tro på, og måderne vi vælger at agere på. Det er selvfølgelig ikke altid let at tage det styrkende valg – men jo mere vi øver os, desto nemmere bliver det. Impulsen er typisk at springe over, hvor gærdet er lavest, at påtage sig en offerrolle eller at undvige svære situationer. Men vi har evnen til at styre vores tanker, og vi har således evnen til at skrive vores egen historie.

Hvem vil du være? Vil du være den stærke, som modstår fristelserne, og som vender udfordringer til styrker? Vil du være personen, som giver op? Vil du være personen, som aldrig udfordrer sig selv? Du vælger!

”Reshape yourself through the power of your will; never let yourself be degraded by self-will. The will is the only friend of the Self, and the will is the only enemy of the Self.” (Bhagavad Gita: 6.5).

Samskaraer er ifølge kommentator Easwaran det tankemønster, som vi har bygget op om os selv og vores omverden via uendelige gentagelser, og tankerne har det med at nære hinanden og på den måde skabe en kædereaktion. Vores tanker er i høj grad med til at afgøre vores skæbne. Ved at tage kontrol over vores tanker og handlinger kan vi ændre vores samskaraer.

Du kan vælge om du identificerer dig med dine tanker, eller om du vil observere og kontrollere dem. Hvis du kontant siger til dig selv, at du ikke er god nok, afholder du dig selv for at prøve at opnå det, du ønsker. Hvis du konstant tænker, at ingen kan lide dig, trækker du dig sandsynligvis automatisk væk fra andre mennesker, og på den måde, får du i hvert fald ikke modbevist dine tanker. Hvis du bliver såret af en anden person, vil impulsen være at gå til angreb med ord eller handlinger, men du kan vælge at sende den anden medfølelse og agere omsorgsfuldt – hvormed du sparer jer begge for yderligere ophidselse og sår, som bare ville sprede sig som ringe i vandet til de næste personer I møder. I forlængelse af disse eksempler vil jeg nævne to vigtige pointer fra Eknath Easwarans kommentarer til Bhagavad Gita:

“According to the Gita, we have been sent into the world to grapple with these problems: to sow love where there is hatred, pardon where there is injury, joy where there is sadness, light where there is darkness.” (Essence of the Bhagavad Gita: 124).

og

”It follows that by dropping out of life, avoiding people, playing the lone wolf, we actually forfeit the opportunity to grow.” (Essence of the Bhagavad Gita: 156).

 

Brug et øjeblik på at reflektere over, om du har tanke- eller handlemønstre, som bremser dig.

 

Personligt kan jeg i høj grad nikke genkendende til, hvordan mine tanker om mig selv og min omverden har styret min skæbne. Jeg har tit omtalt mine negative samskaraer som ”min rygsæk”. Min rygsæk har været fuld at trigger points, og det er den helt sikkert stadig, men da jeg nu er mere bevidst om dem, styrer de mig ikke i samme grad, som de har gjort. Det kunne for eksempel være, at en bestemt person sagde et bestemt ord, som bekræftede mig i den historie, som jeg selv havde bildt mig ind om andres opfattelse af mig – hvilket set i bagspejlet aldrig har været en egentlig bekræftelse. Det kunne så føre mig i en bestemt stemning og lede mig til et bestemt handlemønster. Og så kørte showet… kædereaktionen…

Det er i sådanne situationer, at vi må stoppe op, og undersøge om det, vi anser som værende sandt, i virkeligheden er sandt. Hvordan gør vi det? Vi kan jo for eksempel på yndefuld vis spørge dem, som er involveret i den historie, som vi har kørende i hovedet, om deres syn på sagen.

Vi kan også tage et valg om at tilgå verden med positivitet, og vi kan vælge at tro det bedste om os selv og om andre indtil andet er bevist. Og hvis det optimistiske og positive udgangspunkt bliver modbevist, kan vi se det som en udfordring, som kan gøre os endnu stærkere, end vi allerede er.

Et andet trick er at praktisere affirmations. Vi kan eksempelvis vende vores pessimistiske eller negative tanker om og gentage modsætningen for os selv hver morgen, og hvis de dukker op i løbet af dagen. ”Jeg er grim” bliver til ”Jeg er smuk”, ”Ingen holder af mig” bliver til ”Jeg er elsket”, ”Jeg er ikke god nok” bliver til ”Alt jeg har brug for bor allerede i mig”, ”Det nytter ikke noget” bliver til ”Nu har jeg chancen for at give det et forsøg”, ”’Livet er meningsløst” bliver til ”Jeg er skabt for at sprede liv, glæde og omsorg i verden” og så videre. Personligt er jeg i fuld gang med at skabe positive samskaraer, og for hver dag, der går, bliver jeg endnu mere fascineret over mine tankers magt. Positive tanker afføder mod, glæde, indre ro og handlekraft.

Vi vender således tilbage til det indledende spørgsmål: Hvem vil du være? Hvis du kunne spille hovedrollen i en film, hvordan skulle plottet så være?

Grib valget, find troen, skab historien om dig!

 

Læs mere:

https://www.saxo.com/dk/the-bhagavad-gita_eknath-easwaran_paperback_9781586380199

https://www.saxo.com/dk/essence-of-the-bhagavad-gita_eknath-easwaran_paperback_9781586380687

 

30125511_10156529068084880_396263121_o.jpg

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s